به اشتراک بگذارید:
تعداد نظرات : ۰ نظر
چهارشنبه 21 آگوست 2024
ضیائی خبرداد: امکان تولید یک و نیم میلیون تُن گندم در گلستان/ مصرف حدود ۵۰۰ کیلو کود در هکتار

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: در صورت بهره‌وری حداکثری از نهاده‌های زراعی و توسعه‌ای مکانیزاسیون کشاورزی امکان تولید گندم بین یک و نیم تا دو میلیون تن در استان گلستان فراهم است.

به گزارش کمالان نامه، سید صمد ضیائی در این باره اظهار داشت: امسال در مجموع از ۱۵۰ هزار هکتار از گندمزار‌های آبی و ۱۸۰ هزار هکتار از گندمزار‌های دیم استان گلستان حدود یک میلیون ۱۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان افزود در صورت بهره‌وری حداکثری از نهاده‌های زراعی مانند بذر خوب، کود شیمیایی مناسب قارچ کش‌ها، علف کش‌ها، آفتکش‌ها و همچنین توسعه مکانیزاسیون به ویژه در حوزه برداشت و ترابری امکان برداشت گندم بین یک و نیم تا دو میلیون تن گندم در استان گلستان فراهم است.
وی ادامه داد: استان گلستان در حال حاضر جایگاه دوم تولید گندم در کشور را به خود اختصاص داده است و ر زمره استان‌های گندم بنیان تلقی می‌شویم

ضیائی ادامه داد:برای حفظ جایگاه فعلی استان گلستان در تولید گندم باید بهره‌وری از نهاد‌های زراعی را ارتقا دهیم و همچنین با انتخاب بذور همخوان با اقلیم و خاک استان در پی افزایش محصول در هکتار باشیم.

وی گفت در سال جاری به ازای هر هکتار مزرعه گندم ۶ کیسه کود ازته، ۲ کود فسفات و ۲ کود پتاسه به زارعان داده شد که در مجموع برای هر هکتار حدود ۵۰۰ کیلو کود پیش بینی شده بود.

ضیائی گفت: کود اختصاص یافته به گندمکاران تقریبا همتراز با میزان کود پیش بینی شده برای زارعان این محصول استراتژیک در کشور‌های در حال توسعه است.

وی افزود: هیچ مشکلی در تامین کود موردنیاز کشاورزان وجود ندارد و به هر میزان که حواله دریافت کود توسط کشاورزان به ۱۳۵ کارگزار تامین نهاده‌های کشاورزی این شرکت در اقصی نقاط استان براساس الگوی کشت واصل شود، کود کشاورزی تحویل خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در سال گذشته با استقبال خوب کشاورزان از مصرف این کود‌ها مواجه بودیم که در سال جاری، قطعاً سال پرمصرفی را در استفاده از کود‌های کشاورزی داریم و امیدواریم که به همین نحو، کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی نیز ارتقا یابد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان یادآور شد:۶ درصد از کود شیمیایی کشور سهم استان گلستان است که سعی داریم این رقم را به ۱۰ درصد برسانیم.

وی اظهار کرد:شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ۱۰ نوع کود شیمیایی تکلیفی و ۵۴ نوع کود غیر تکلیفی در سطح استان توزیع می‏کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود:در سال گذشته ۱۷۶ هزار و ۶۱۹ تن کود شیمیایی در بین کشاورزان گلستانی توزیع شد که این میزان نسبت به پنج سال گذشته بی سابقه بود.

به گفته وی، ۷ انبار ذخایر کود در شهر‌های کردکوی، گرگان، فاضل آباد، قرق، گنبد و کلاله فعال هستند.

ضیائی خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود در هوای گرم تابستان، اوره اغلب قبل یا در طول بارندگی استفاده شود تا تبخیر آن به حداقل برسد و همچنین کود اوره باید بر اساس آزمون خاک مصرف  شود تا از اتلاف آن در PH‌های بالا جلوگیری شود

به اشتراک بگذارید...
برچسب ها :

دیدگاه