به اشتراک بگذارید:
تعداد نظرات : ۰ نظر
دوشنبه 13 نوامبر 2023
اصلاح قانون انتخابات به نفع نمایندگان/عدم جرم انگاری کمک‌های مالی نمایندگان به افراد

با نزدیک شدن به انتخابات، فضای مجلس و قانون گذاری نیز انتخاباتی شده است. به گفته نوری قزلجه نماینده مجلس، در جدیدترین نمونه، پارلمان  شاهد اصلاح قانون انتخابات به نفع نمایندگان با توجیه انجام وظایف نمایندگی و عدم جرم انگاری کمک‌های مالی آن‌ها به افراد بوده که تا پیش از این به نوعی تبلیغ مالی در جهت جمع آوری تلقی می‌شد.

به گزارش کمالان نامه، نوری قزلجه نماینده مجلس در این باره گفت: امروز در مجلس یک اصلاح برای قانون انتخابات  در بند۱ ماده ۸۳ مجلس آمد، ماده ۸۳ می‌گوید ارتکاب رفتارهای زیر در فضای واقعی و مجازی جرم محسوب و دارای مجازات است. وی افزود: بند ۱ که اصلاح شد اینگونه بود: «هرگونه خرید و فروش مستقیم و غیرمستقیم رای یا فعالیت انتخاباتی از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت کننده جنبه انتفاعی داشته باشد اعطا نقدی و غیر نقدی، اعطا وام و پاداش از زمان ثبت نام در انتخابات جرم است»

نوری قزلجه، نماینده مجلس، درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: امروز در مجلس یک اصلاح برای قانون انتخابات  در بند۱ ماده ۸۳ مجلس آمد، ماده ۸۳ می‌گوید ارتکاب رفتارهای زیر در فضای واقعی و مجازی جرم محسوب و دارای مجازات است.

وی افزود: بند ۱ که اصلاح شد اینگونه بود: «هرگونه خرید و فروش مستقیم و غیرمستقیم رای یا فعالیت انتخاباتی از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت کننده جنبه انتفاعی داشته باشد اعطا نقدی و غیر نقدی، اعطا وام و پاداش از زمان ثبت نام در انتخابات جرم است»

قزلجه ادامه داد: نمایندگان در جهت پیگیری کارهای منطقه ای و جواب به مراجعات مردمی از این جرم مستثنی شدند. اصلاحیه در واقع بدین شکل است؛ «ارجاع و پیگیری تقاضاهای مردم به دستگاه‌های اجرایی و مراجع قانونی و همچنین پیگیری امور حوزه انتخابیه از شمول این حکم مستثنی است. این حکم از زمان تصویب لازم الاجرا است.»

این نماینده خاطرنشان کرد: من به شدت مخالفت کردم و گفتم ما ۳ ماه است این قانون را تصویب کردیم و الان مغایر اصل ۱۱۰ است چون فقط نمایندگان در یک شرایط تبعیض گونه از آن استفاده می‌کنند اما فقط ۳۹ نفر مخالفت کردند.

نوری قزلجه درباره تاثیر فضای انتخابات بر مصوبات مجلس گفت: طبیعتا انتخابات بر قانون گذاری تاثیر می‌گذارد و اظهارنظر‌‌ها و مصوبات خیلی انتخاباتی شده‌اند. بحث اصلی من رفتارهای خلاف قانون اساسی است. وظایف یک نماینده یک روز هم قابل تردید نیست و نیازی به قانون ندارد./انتخاب

به اشتراک بگذارید...
برچسب ها :

دیدگاه