به اشتراک بگذارید:
تعداد نظرات : ۰ نظر
چهارشنبه 20 دسامبر 2023
آغاز ساخت سیکل ترکیبی نیروگاه علی‌آبادکتول، پایان مشکل ناترازی برق گلستان

کمبود برق به خصوص در ماه‌های گرم، یکی از مشکلات همیشگی ساکنان گلستان است و همواره منجر به قطع این انرژی و در نهایت تامین بخشی از نیاز با کمک استان‌های همجوار می‌شود که ساخت سیکل ترکیبی نیروگاه علی‌آبادکتول که اجرای آن در برنامه سفر دوم رییس جمهور به گلستان قرار دارد، این مشکل را برای همیشه برطرف خواهد کرد.

به گزارش کمالان نامه، با وجود رکوردشکنی دولت سیزدهم در تولید برق به میزان هفت هزار مگاوات و گذر بدون دردسر کشور از بحران خاموشی‌ها، گلستان به دلیل زیرساخت‌های موجود، روزهای خوشی را پست سر نگذاشت.

گلستان در روزهای اوج مصرف به هزار و ۵۰۰ مگاوات برق احتیاج دارد در حالی که تولید این انرژی در استان به ۹۰۰ مگاوات می‌رسد و مسوولان برای جبران برق مصرفی چشم به همراهی استان‌های همجوار دارند.

دولت برای حل همیشگی این مشکل، ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول را به تصویب رساند که در نتیجه اجرای آن ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق این استان افزوده خواهد شد.

تکمیل فاز بخار نیروگاه علی‌آبادکتول با اعتبار پیش‌بینی شده ۴۵۰ میلیون یورو با اخذ مصوبه شورای اقتصاد، اخذ پروانه احداث از وزارت نیرو، انعقاد تفاهم‌نامه بین سهامداران نیروگاه، پیگیری انعقاد قرارداد EPC احداث با شرکت «مپنا» و مکاتبه صندوق توسعه ملی در خصوص بررسی طرح و تضامین برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز انجام شده و عملیات اجرایی پروژه در سفر دوم رییس جمهور به گلستان آغاز خواهد شد.

ساخت سیکل ترکیبی نیروگاه علی‌آبادکتول بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری گلستان است.

پیش‌بینی می‌شود سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی‌آبادکتول در مدت سه سال به بهره‌برداری برسد و راندمان تولید برق در این نیروگاه را به حدود ۵۰ درصد افزایش دهد اما برای رفع این مسئله نیاز است که سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدبیری برای حل تامین منابع مالی توسعه بخش بخار نیروگاه بیندیشند.

یکی از راهکارهای اساسی این مهم، پرداخت ارزش سوخت صرفه‌جویی شده به صورت ارزی (یورو) از محل تبصره پنج ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و دریافت حواله نفتی یا فرآورده‌های نفتی به سرمایه‌گذار(شرکت تولید نیروی آذرخش) و یا واریز مستقیم به حساب بانک عامل برای تسویه است.

بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول می‌تواند موجب حل مشکل کاهش ناترازی مصرف برق و پایانی بر قطعی برنامه‌ریزی شده این انرژی در گلستان باشد که فایده آن بیش از همه نصیب صنایع فعال شده و یا برای تامین زیرساخت شهرک‌های صنعتی در حال ساخت مانند شهرک یک‌هزار هکتاری اترک مورد استفاده قرار بگیرد.

به اشتراک بگذارید...
برچسب ها :

دیدگاه